Yanlış düşünenlere cevaplar
İbni Teymiyeci diyor ki: İbni Kayyım en-Nuniyye şiirinde Allah Arş’a oturdu diye
açıklıyor.
CEVAP
İbni Kayyım, İbni Teymiye’nin talebesidir. Onun
açıklaması ölçü olamaz. Çünkü hocasının mücessimeden olduğunu Ehl-i sünnet
âlimleri bildiriyor. Dört mezhep imamı ne demiş? İmam-ı Gazali ve İmam-ı Rabbani
ne demiş? Bunlar önemli. Hepsi de Allah mekandan münezzeh diyor. Bunu önceki
maddede açıklamıştık.
İbni Teymiyeci diyor ki: “Ehl-i sünnet vel cemaate
göre yüce Allah’ın kendi zatı hakkında haber verdiği şekilde Arş’ı, üzerinde
yüce zatının bildiği bir keyfiyet ile yarattıklarından ayrı olmak üzere istiva
etmiştir. Nitekim imam Malik ve başkaları da, istiva haktır, ancak keyfiyeti
meçhuldür (nasıllığı bilinemez.) Ehl-i sünnet vel cemaat, Onun Arş’ın üzerinde
oluşu herhangi bir mahlukun, bir başka mahlukun üzerinde oluşu gibidir, demiyor.
Burada ve Allah’ın diğer sıfatlarında da uydukları kaide şudur: Onun benzeri
hiçbir şey yoktur ve o her şeyi işitendir, görendir. (Şura 11)”
CEVAP
Şu açıklaması bile, kendisini tezada düşürüyor. Madem, Allahü teâlâ insanlara hiç benzemiyor, Onun benzeri yoktur. O halde nasıl, Allah Arş’ta oturuyor denebilir? İstiva, insanların oturması gibi nasıl kabul edilebilir? Kendisi de itiraf ediyor ki, Ehl-i sünnet âlimleri, (İstiva haktır, keyfiyeti meçhuldür, yani nasıl olduğu bilinmez) dedi. Peki, meçhul olan, bilinmeyen şey hakkında nasıl kesin konuşulabilir? İbni Teymiye, bu meçhulleri, bilinmeyenleri kesin olarak söylüyor, Allah oturur, yürür, iner çıkar diyerek mücessime fırkasından olduğunu gizlemiyor. Bunun için, Ehl-i sünnet âlimleri ona kâfir demiştir. İmam-ı Gazali hazretleri istiva ve yed kelimelerini şöyle açıklıyor:
(Allahü teâlâ, mekândan münezzehtir. İstiva demek, Arş’a hükümran olması, Arş’ı hükmü altına alması demektir. “Hükümdar, Irak’ı kansız olarak istiva etti” demek, “Irak’ı kansız olarak ele geçirdi” demektir. Yedullah ifadesindeki yed kelimesini el gibi düşünmemelidir. Mesela “Falanca şehir, filanca valinin elinde” denilince, o şehrin valinin elinin içinde değil, onun idaresi altında olduğu anlaşılır. İstiva, Vech gibi kelimeler böyle tevil edilir.) [İlcam-ül-avam]
İbni Teymiyeci, Bektaşinin
yaptığı gibi, Hadid suresinin dördüncü âyetinin yarısını almış, Nerede olsanız,
O sizinle beraberdir kısmını gizleyerek şöyle yazmıştır:
(O, gökleri ve
yeri altı günde yaratan, sonra da Arş’a istiva edendir.) [Hadid
4]
Halbuki âyet tam olarak Vehhabi mealine göre şöyledir:
(O,
gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra Arş’a istiva edendir. Yere gireni ve
ondan çıkanı, gökten ineni ve oraya yükseleni bilir. Nerede olsanız, O sizinle
beraberdir. Allah yaptıklarınızı görür.) [Hadid 4]
Diyanetin mealinde
ise, (Arş’a istiva eden) yerine (Arş’a hükmeden) denmiş. Doğrusu
da budur. Vehhabi meali de yanlış değildir. Ama istivayı, Arş’ta oturuyor gibi
tevil etmek yanlıştır. Nerede olsanız, O sizinle beraberdir kısmı da tevil
edilmezse, hâşâ Allah her yerde herkesle beraber anlaşılır. Ehl-i sünnet
âlimleri Allah mekandan münezzeh diye açıklamışlardır. İbni Teymiyeci de, âyetin
bu kısmını, tevil ediyor da, ilk kısmını tevil etmiyor. Halbuki âyet
müteşabihtir, tevili gerekir.