Sessiz dua ve zikir olur mu?

Sual: Duayı kalben yapmak uygun mudur?
CEVAP
Kendi işitecek kadar okumak lazımdır.

Sual:
Âyet-el kürsiyi, kısa sureleri veya (Lâ havle..., Lâ ilahe illallah) gibi zikirleri yolda veya otobüste giderken, dudakları kıpırdatmadan kalb ile söyleyebilir miyiz?
CEVAP
Kendi işiteceğimiz kadar okumamız gerekir. Yoksa ibadet etmiş olmayız. Fakat sırf kalbi temizlemek niyetiyle kelime-i tevhid yani La ilahe illallah, kalb ile söylenir. Bu sessiz zikirdir.

Sual:
Kalb ile de zikir yapılır mı? Yani sessiz zikir caiz mi?
CEVAP
Kalbi temizlemek için sessiz yapılır. Ancak dil ile söylemedikçe, ibadet sevabı hasıl olmaz.

Sual:
Ölülere veya başkalarına bağışlanacak olan kelime-i tevhidin dil ile söylenmesi gerektiğini bildirdiniz. Halbuki Seadet-i Ebediyye’de yalnız kalb ile de kelime-i tevhidin söyleneceği bildirilmektedir. Bunun açıklaması nasıldır?
CEVAP
Ölülere veya dirilere bağışlamak için okunacak hatm-i tehlillerin mutlaka dil ile söylenmesi gerekir. Dil ile söylenmezse ibadet olmaz ve ibadet olmayan da bağışlanmaz. Kalb ile olan, yalnız kalbi temizlemek için kalbden söylenen kelime-i tevhid, ibadet olmadığı için başkasına bağışlanamaz. Seadet-i Ebediyye’de bildirilen husus budur.

Sual:
Namazdan sonra ve başka zamanlarda yapılan duaları, çektiğimiz tesbihleri, kalbden mi yapmak uygundur, yoksa kendimiz işitecek kadar bir sesle mi okumalıdır?
CEVAP
Duaları, kendimiz işitecek kadar okumak gerekir. Tesbih çekerken de kendimiz işitecek kadar bir sesle okumalıdır. Dudakları kıpırdatmadan tesbihleri sessiz çekmek, duaları sessiz yapmak uygun olmadığı gibi, yüksek sesle de, söylemek uygun değildir. Namazda, kendisi işitecek kadar okumazsa, namaz sahih olmaz.

Sessiz zikir
Sual: Zikrin sesli mi, yoksa sessiz mi olması daha efdaldir?
CEVAP
Sesli zikre, riya karışma ihtimali daha çoktur. Hele bir de topluluk hâlinde yapılıyorsa, bu ihtimal daha da artar.

İmam-ı Muhammed Masum hazretleri, ikinci cildin, yüz altıncı mektubunda buyuruyor ki: Sessiz zikir, sesliden daha kıymetlidir. Hadis-i şerifte, (Hafaza meleklerinin işitmediği zikir, onların işittiği zikirden yetmiş kat daha kıymetlidir) buyuruldu. Bu hadis-i şerifte övülen zikir, kalble ve öteki latifelerle yapılan zikirdir. (Müslümana Nasihat)

Kur’an-ı kerimde, (Rabbinizi sessiz olarak zikredin!) buyurulmuştur. Resulullah efendimiz de, (En iyi zikir, gizli yapılan zikirdir) buyurmuştur. Sessiz zikir, Allahü teâlâya karşı daha çok ihlâslı, riyadan ve gösterişten daha uzak olur. (Hadâık – Şir’a şerhi)

Mevlâna Celâleddin-i Rumî hazretleri, Mesnevî’de, (Zikir kalble, sessiz olur) buyuruyor. (Seadet-i Ebediyye)

Kalbin temizlenmesi için yapılan zikir, kalble, dudaklar oynatılmadan yapılır. Sevab hâsıl olması için ise, okunan günlük dua ve tesbihler, namazda okur gibi, yani kendi işiteceğimiz sesle yapılır.